Site pictogram blognomics.nl

Zeker van een nieuwe zaak met de credit check

credit check plaatje

We zitten in een tijd van forse economische groei. Veel bedrijven kunnen daarom regelmatig nieuwe klanten verwelkomen. Het is dus voor sales afdelingen fantastisch op dit moment. Hier schuilt ook een gevaar in, want het kan zomaar zo zijn dat er klanten binnengehaald worden die niet kredietwaardig blijken te zijn. Gevolg is dat er later in het proces veel gedoe is. De betreffende klant blijkt namelijk niet in staat te zijn tijdig de facturen te kunnen betalen. Veel tijd en energie is nodig om de betaling uiteindelijk hopelijk binnen te krijgen. Gebeurt dat niet dan kan dat behoorlijk vervelende gevolgen hebben. Dit alles is te voorkomen door de credit check in te bouwen in het salesproces. In dit blog vertellen we daar graag meer over.

Waarom de credit check inbouwen in het salesproces?

Door een credit check in te bouwen in het salesproces is voordat er een klantrelatie wordt aangegaan duidelijk wat de kredietwaardigheid is van de potentiële klant. Hierdoor ben je vooraf in staat om passende afspraken te maken. Is de potentiële klant namelijk minder kredietwaardig? Dan kan je afspreken om bijvoorbeeld vooraf te laten betalen of om bijvoorbeeld wekelijks te factureren. Wil deze potentiële klant dit niet dan is het belangrijk serieus te overwegen of deze betreffende deal dan wel interessant is. Hierdoor komen er aan de voorkant wellicht wat minder nieuwe klanten binnen, maar weet je wel dat ze in staat zijn tijdig de facturen te betalen. OP de afdeling debiteurenbeheer zullen ze dat vervolgens zeker merken. Uiteindelijk komt dit de rentabiliteit van je onderneming ten goede.

Hoe kan ik een credit check doen?

Je kunt een credit check zelf doen als je enigszins boekhoudkundig bent onderlegd. De gegevens die je nodig hebt om de credit check te kunnen doen kan je vaak bij de Kamer van Koophandel verkrijgen. Een rechtspersoon is namelijk verplicht om de jaarrekening te deponeren bij de Kamer van Koophandel. Hiermee heb je een goed inzicht in de financiële situatie van het betreffende bedrijf. Je kunt bijvoorbeeld kijken hoe het is gesteld met de vermogenspositie van het bedrijf. Door de kijken hoe het eigen vermogen zich verhoudt tot het totaal vermogen. Normaal gesproken is dat bij een gezond bedrijf 30%, maar het kan per branche verschillen. Ben je minder boekhoudkundig onderlegd dan zijn er genoeg bedrijven die de credit check voor je kunnen doen. Ze stellen een rapport voor je samen waarin de financiële situatie van het bedrijf inzichtelijk wordt gemaakt en vaak wordt ook een oordeel gegeven over de kredietwaardigheid van het bedrijf.

Mobiele versie afsluiten