De Coronacrisis zet ons voor vele onverwachte uitdagingen. Mensen werken veel meer thuis en hebben daar een goede werkplek nodig waar ze datgene kunnen doen wat ze anders op kantoor zouden doen. Dat geeft hoofdbrekers voor menig ICT medewerker. Als eerste is daar natuurlijk de broodnodige beveiliging, maar vervolgens moet je ook bepalen welke medewerker toegang heeft tot wat. Aangezien in veel bedrijven bijna het hele werkproces volledig digitaal plaatsvindt is dat echt een flinke kopzorg. Om maar eens een simpel voorbeeld te geven: laatst had ik een Zoom overleg met een paar collega’s over een nieuw project wat we zouden gaan opstarten. Ik wist dat er in het verleden een eerdere projectgroep was geweest die veel materiaal had verzameld over het onderwerp dat wij wilden gaan oppakken. Ik wist ook dat het ergens in ons systeem moest staan. Na lang zoeken zonder resultaat belde ik onze ICT afdeling maar eens en die zagen meteen dat ik geen toegang had tot die map. Ik moest eerst toestemming krijgen van de manager die over die map ging. En die was net even een paar dagen vrij. Je begrijpt: dat is niet handig. Identity management kan zulke vertragingen voorkomen.
Identity management: automatiseer het toegangsproces
De toegangsregels binnen een werksysteem zijn vaak complex. Dat moet ook wel want niet iedereen mag natuurlijk bepaalde gevoelige informatie inzien. Toch kan het ook noodzakelijk zijn bepaalde werknemers juist wel weer toegang te geven, snel en zonder vertraging. Dat proces is een hele uitdaging, maar het kan worden geautomatiseerd met behulp van identity management. Hierbij krijgen de werknemers toegang tot bepaalde mappen op basis van hun identiteit. Op deze manier blijft het systeem beveiligd, maar heeft de medewerker toegang op datgene wat hij nodig heeft om zijn werk goed te kunnen doen. Daarnaast past de toegang zich automatisch aan aan bijvoorbeeld een wijzigende functie, specifieke projecten of als een medewerker met ontslag gaat. Zo voorkom je dat zaken handmatig moeten worden aangepast en dat beperkt het aantal fouten aanzienlijk.
Veilig blijven werken
Mijn toegang tot de map van de vorige projectgroep werd uiteindelijk geregeld. Inmiddels zijn wij ook overgestapt op een automatisch systeem van identity management en telefoontjes met ICT over toegangsrechten behoren tot het verleden. Ik kan nu ook veel zelf regelen en aanvragen en dat scheelt een hoop tijd. Hoewel thuiswerken ook bepaalde nadelen heeft, leert deze bijzondere tijd ons ook heel veel. Waardevolle kennis die we ook later nog kunnen gebruiken. Kennis over identity management bijvoorbeeld: waardevol en praktisch.