Waar begin jij met je zoektocht als je iets online wilt opzoeken? Grote kans dat dit bij de zoekmachine is. Google is een veel gebruikte zoekmachine maar ook Yahoo en Bing zijn zeker geen onbekende. In deze zoekmachine vul je het zoekwoorden of de zoekwoorden in en er rolt meteen een hele lijst met gegevens uit. Grote kans dat je vaak op de eerste pagina blijft hangen en op een van deze resultaten klikt. Wanneer je het hier niet kunt vinden zoek je waarschijnlijk op pagina 2 maar verder dan dat? Waarschijnlijk niet! Dat is meteen waarom SEO zo belangrijk is voor je bedrijf en waarom het uitbesteden soms waardevoller is dan het zelf te blijven doen.
Specifiek vakgebied
Marketing is een groot en uitgebreid vakgebied. Dit vakgebied kunnen we opdelen in verschillende vormen zoals email marketing, telemarketing, affiliatie marketing maar ook online marketing en social media marketing. SEO is weer een onderdeel van online marketing en wordt ook wel eens het instrument genoemd. Als marketeers kunnen we nooit goed zijn in alle onderdelen van marketing, hoe graag we dat misschien ook zouden willen. Grote kans dat je op kantoor dus wel een marketeer hebt zitten maar is deze marketeer ook gespecificeerd in online marketing? Of sterker nog, heeft deze marketeer alle kennis in huis om alle SEO werkzaamheden optimaal uit te voeren? Waarschijnlijk niet! SEO is vaak een ondergeschoven kindje maar er komt zoveel meer bij kijken dan alleen het schrijven van teksten. Denk alleen al maar eens aan het algoritme van Google dan steeds slimmer en uitgebreider wordt. Grote kans dat je allround marketeers daar niet (volledig) op de hoogte van zijn.
Extra kennis opdoen
Wanneer je jullie SEO teksten laten schrijven door een externe partij die gespecialiseerd is in SEO zal je niet alleen kwalitatief goede content krijgen maar je zorgt ook voor extra kennis. Door een goede SEO-specialist in te huren haal je extra kennis in huis waar jullie weer wat aan hebben. Zelf als besteed je jullie SEO maar tijdelijk uit dan vergaren jullie in deze periode toch extra kennis waar jullie weer verder op kunnen borduren. Niet alleen jullie ranking in de zoekmachine wordt er beter van maar ook jullie als bedrijf.
Meer tools
Nog een reden om de SEO uit te besteden is het feit dat externe partijen die zich gespecialiseerd hebben in SEO vaak ook handige (en dure) tools tot hun beschikking hebben. Als je op internet kijkt zijn er een tal van gratis tools die je kan gebruiken maar dit werkt niet optimaal. Het kost je veel meer tijd en moeite terwijl je soms geen eens het gewenste resultaat ermee weet te behalen. Tools die ervoor gemaakt zijn (en waarvoor je wel wat betaald) zijn een stuk effectiever en efficiënter om mee te werken.